image

Een uiltje knappen

Mijn tip om snel in slaap te vallen met de 4-7-8 ademhalingstechniek

Val je gemakkelijk in slaap of lig je toch nog wel even wakker? Je kunt van alles proberen om in slaap te vallen, een warme ontspannende douche, schaapjes tellen of misschien een pilletje nemen..

Zelf word ik heel rustig van het maken van een zentangle-tekening, zoals het uiltje van het voorbeeld. Mijn aandacht gaat dan volledig naar het tekenen van de patroontjes en daarmee raak ik alle overtollige spanning en drukke gedachten kwijt.

Mocht ik toch nog liggen te woelen en te piekeren, dan gebruik ik een eenvoudige en snelle ademhalingsoefening waardoor ik binnen de kortste keren totaal ontspan en meestal na een minuut al slaap.

Adem in, adem uit

Het werkt heel eenvoudig: je ademt 4 seconden lang in, dan houd je je adem vast voor 7 seconden en blaas je 8 seconden lang heel diep weer uit.
De eerste keer zal dit wat onnatuurlijk aanvoelen en heb je de neiging om tussendoor naar adem te happen. Probeer het toch vol te houden, na een keer of twee, drie zul je merken dat je hartslag daalt, je gedachten kalmeren en je lichamelijk tot rust komt.

Je lichaam neemt zuurstof op bij het 4 seconden inademen, in de 7 seconden dat je je adem vasthoudt, verspreidt de zuurstof zich via de bloedsomloop in je lichaam. Daarna blaas je 8 seconden lang alle afvalstoffen weer rustig uit. Automatisch ga je dan een paar keer diep zuchten en dan…val je ineens in slaap.
Het is letterlijk een verademing.

Ik zou zeggen, neem vanavond de proef op de som en dan is het vast algauw:
‘Oogjes dicht en snaveltjes toe. Slaap lekker’
* De uil op de afbeelding is opgebouwd uit Zentangle-motiefjes. Het maken van deze illustratieve tekeningetjes is een onderdeel van de cursus Zentangle tekenen, die je vanaf 26 september bij mij kunt volgen.
Eenvoudig te leren, creatief, ontspannend en erg leuk om te doen.

Klik     hier     voor meer informatie